Ako využiť 5 rokov na Vysokej škole, aby som sa vyrovnal stredoškolákovi

 

 

Vysoká škola je miesto, kam sa každý teší po svojej strednej. Konečne bez rodičov, párty a zábava so spolužiakmi, občas nejaké tie skúšky a zas chill a pokoj. To je jeden z pohľadov stredoškoláka, ktorý sa na vysokú školu teší hlavne preto, že nemusí ísť robiť a ušetrí si ešte takých 5 rokov spokojného života.

ČO JE VIAC?

Spokojných 5 rokov na výške alebo spokojných 40 - 50 rokov života s prácou čo ťa baví a živí?

Existujú rôzne vysoké školy. Ak si vyberieš informatiku, programovanie, IT, matiku, fyziku, vedu, jadrovú fyziku a iné - zapotíš sa, ale po škončení VŠ si v pohode a za vodou. Čo ak si ale vyberieš v dnešnom svete veľmi obľúbené humanitné vedy - to sú tie, kde teória stretla prax ešte predtým, ako ste sa narodili.

Ak si vyberieš, alebo si si už vybral humanitné vedy, je to väčšia príležitosť ako si myslíš, len ju musíš vedieť správne využiť! Celých 5 rokov je tak dlhá doba, ktorú stredoškolák bez tvojej VŠ môže využiť: prácou v tvojom odbore a teda bude mať 5 ročnú prax (vie robiť viac ako ty a tvoji spolužiaci), 5 rokov freelance povedzme grafiky alebo programovania, či práca v zahraničí s vycibreným cudzím jazykom, alebo si vybuduje vlastnú firmu či projekt. V každom prípade má po 5 rokoch oveľa viac ako ty po ukončení školy s dobrými známkami, bez praxe a doslova s holým zadkom.

Ale dosť o tom, čo všetko si mohol mať, keby si nešiel na vysokú školu. Teraz prejdime k tomu, ako využiť to, že na vysokej škole si. Ako využiť ten čas naplno a ako sa nielenže vyrovnať stredoškolákovi, ale ho aj tromfnúť :)

TELKA A PÁRTY S MIEROU

Nepreflákni 5 rokov nič nerobením, kukaním telky, chlastaním alebo biflením a naháňaním dobrých známok. Áno, ako počuješ, byť bifloš teoretik, alebo párty človek bez záujmu je jedno a to isté.

STÁŽUJ, ZARÁBAJ A NETWORKUJ

Využi milión šancí, ktoré máš. Hľa, jedna je aj na tejto stránke a volá sa - STÁŽ (kde nájdeš aj platené part-time joby vhodné popri škole), ZADANIA (niečo pekné skúsiš, zhrabneš slávu a zarobíš si), UDALOSTI (zdvihni zadok a choď vlakom do BA, TT, ZA, NR, KE - kdekoľvek, kde je niečo, čo ťa aspoň názvom zaujalo).

ZAPÁJAJ SA DO PROJEKTOV A STARTUPOV

Dávaj sa dokopy s ľudmi z reality a praxe v tvojom okolí - učitelia, čo ti môžu robiť mentorov a nakopnúť ťa. Kamoši a spolužiaci, čo rozbiehajú nejaký projekt a potrebujú parťáka. Alebo nájdi projekty, kde budeš robiť len za skúsenosti, prax a zručnosti, ale dostaneš sa von z teoretickej bubliny a zažiješ si svet praxe. Tam môžeš získať skvelé skúsenosti a kontakty (pokojne sa nám ozvi, ak chceš prax na Pracovných stážach).

MAKAJ SÁM NA SEBE

Ak máš pevnú vôľu a baví ťa to, sadni si za komp, zapni net, youtube - tutorials, photoshop, ilustrator alebo programuj, uč sa SEO, či jazyky. Hlavne sa uč sám, aj keby si mal vynechať nudnú prednášku a dostať známku E z predmetu akým je filozofia.

VYUŽI SVOJ JAZYK A HLAVU

Nie každý sme zručný a niekto si myslí, že dokáže iba kecať alebo vymýšľať - využi to a začni sa predávať, začni stážovať ako obchoďák junior, skúšaj sa predrieť medzi spolužiakmi - vymýšľaj nápady, realizuj si ich, založ si FB page alebo rozbehni nejaký eshop či bloguj. Toto všetko je viac ako nič.

HÁDANKA NA ZÁVER

Vieš ktorý kandidát (a jeho CV) má väčšiu šancu vo firme alebo agentúre na pozíciu marketéra alebo kreatívca?

 

KANDIDÁT 1: jeho CV = skončená stredná škola, prax v marketingu, záujem aj o ekonómiu a pod., ovláda angličtinu hovorovú (bol v zahraničí) a rád kreslí.

KANDIDÁT 2: jeho CV = skončená vysoká škola (titul Mgr./ Ing.), bez praxe v marketingu, zaujíma ho však marketing, ekonómia a pod. - študoval to, ovláda angličtinu (študoval ju 5 rokov na škole) a rád kreslí.

 

S najväčšou pravdepodobnosťou si spoločnosť radšej vyberie stredoškoláka, ktorý má v marketingu prax a nie len teoretické vedomosti. Aby sme len nehovorili teoreticky, koho by si firmy alebo agentúry vybrali, tak sme sa rozhodli dať slepý test 1 firme a 2 slovenským agentúram. Slepý test od nás dostal Martin Palšovič z PIXEL FEDERATION, Jaro Zacko z TRIAD ADVERTISING a personalistka z Wictor Leo Burnet, Marcela Liptajová.

 

Martin Palšovič (PIXEL FEDERETION):

"Pokiaľ má u mňa človek slovenskú VŠ, je mi to úplne jedno a nijak to nezlepšuje jeho šance. Čiže keď to mám vnímať takto podľa otázky, tak by som skôr vybral kandidáta 1."

Jaro Zacko (TRIAD ADVERTISING):

"Kritériá podľa ktorých vyberáme sú: 1. nadšenie pre marketing a pre to, čo človek robí, 2. ukážka toho, čo robil. Takže by som vybral kandidáta 1, lebo už bude mať čo ukázať a bude vidno, že chce, lebo už bol na stáži, tak je asi zvedavý a snaží sa."

Marcela Liptajová (personalistka z Wictor Leo Burnet):

"Výber nie je jednoznačný, výber kandidáta záleží od pozície. Kým na komunikačných pozíciách v agentúrach a v marketingu vôbec pracujú ludia s vysokoškolským vzdelaním - seniórske pozície, stratégovia, komplet account manažment - tu je takmer vždy požiadavka vysokoškolského vzdelania (aj keď o úrovni slovenských univerzít by som vedela polemizovat :-)), nakoľko to súvisí s nastavením a požiadavkami na ľudí, ktorí reprezentujú agentúru u klienta a hľadáme teda partnerov pre klientov. V tomto prípade by som sa prikláňala ku kandidátovi 2 s tým, že človek môže mať vyštudovanú školu aj v úplne inom odbore ako ide robiť (existujú šikovní kopici " matfyzáci"). Pokiaľ však ide napr. o grafických dizajnérov, často to môžu byť veľmi šikovní ľudia aj so stredoškolským vzdelaním, pre ktorých je grafika hobby. Čiže kandidáta 1 by som si vedela predstavit pri určitých typoch pozicií v reklamke, skôr na kreatívnych pozíciach.

 


 

Ak si si prečítal tento príliš priamočiari článok, tak nezúfaj. S praxou alebo svojim životom môžeš vždy niečo urobiť. Počas školy, alebo aj po škole. Čím skôr začneš, tým skôr sa tvoja hodnota bude zvyšovať a aj cena za tvoju prácu. Držíme palce, snáď sme ťa aspoň trošku nakopli tým správnym smerom :)

 

 

Páčil sa ti náš článok, tak ho odporučt priateľom a zdieľaj na sociálnych sieťach. Už teraz pripravujeme ďalší.